BLOG DITUBUHKAN PADA ---> "18/4/2011" DI KOLEJ KENANGE K103 SHAH ALAM DAN COMPLETE JAM 5AM

Cikgu Sayang Kamu

Tuesday, 19 April 2011

Mengapa Cincin Perkahwinan Harus Disarungkan Di Jari Manis? .



assalamualaikum....
petang ni sambil makan nasi..ape kate belek2 sikit jari manis...ader cincin or tak..ataupun...pakai cincin kat jari hantu?hahah tak senonoh betoi'

Biasanya, kalau kita melihat orang mengadakan pernikahan, mesti kita akan melihat cincin itu akan disarungkan dijari manis. Banyak manusia yang tertanya-tanya, kenapa mesti disarungkan dijari manis dan bukan dijari yang lain? Adakah korang tahu?

Ada mitos yang mengatakan bahawa ibu jari mewakil ibu bapa kita, jari telunjuk  mewakili adik beradik, jari kelingking mewakili anak-anak, dan jari manis pula mewakili pasangan hidup. 

Setiap manusia pasti mengingikan pernikahan mereka kekal selama-lamanya sehingga akhir hayat manusia. 

Untuk membuktikannya kebenarannya. Korang cuma ikuti setiap arahan dibawah ini.

Jari kanan dan kiri dicantumkan mengikut setiap jari.Kemudian, jari tengah korang dimasukkan kedalam 

Selepas tu, korang cubalah leraikanlah ibu jari korang daripada bercantum. Ibu jari mewakili ibu bapa kita boleh terlerai, kerana kita akan membentuk suatu keluarga baru. Dengan itu, kita akan membentuk kehidupan baru yang terpisah dari orang tua. 

Cantumkan semula ibu jari korang. Kemudian leraikan jari telunjuk korang pula. Jari telunjuk mewakili adik . Jari itu boleh terlerai kerana mereka akan memiliki keluarga dan kehidupan sendiri yang terpisah dengan korang. 

Tutupkan kembali jari telunjuk  dan buka jari kelingking korang tu. Jari Kelingking  mewakili anak-anak korang. Ianya juga lebih mudah untuk dileraikan. Cepat atau lambat, suatu masa juga anak-anak korang akan membina rumah tangga dan akan berpisah dengan korang. 

Seterusnya, tutupkan kembali jari kelingkin korang.  Kemudian leraikan jari manis korang, jari untuk korang menyarungkan cincin perkahwinan tersebut. Korang akan berasa hairan dan tertanya-tanya, mengapa jari kelingking tersebut tidak boleh dileraikan? Jari manis ini mewakili suami atau isteri. Maksudnya, Korang akan terus hidup bersama-sama didunia ini dan korang akan terus bersama dalam menjalani kehidupan yang kekal abadi.
              Itulah jawapannya, mengapa cincin kahwin disematkan dijari manis. Sama ada benar atau tak, masih tak pasti lagi. Sebab ia adalah sekadar mitos sahaja.

              nanti ajar bakal suami yer!!!

              2 Anak Murid Conteng Papan Hitam:

              αωαи иαиσ said...

              hahaha. menjdi la ;) btol la 2 kowt ;)

              Nabila Huda said...

              menarik entry ni..