BLOG DITUBUHKAN PADA ---> "18/4/2011" DI KOLEJ KENANGE K103 SHAH ALAM DAN COMPLETE JAM 5AM

Cikgu Sayang Kamu

Tuesday, 26 April 2011

Zina Berterusan walau Diijabkabulkan

assalamualaikum...

tertarik tak ngan tajok tu?makne zina tapi da kawen camne?ok jom same2 tgok..nak bg ilmu sikit :)

Perkahwinan untuk pasangan yang terlanjur pada hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat-cepat dikahwinkan.   Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK... SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila....   Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut.  

Soalan 1 :
Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?  

Jawapan 1 :
Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.  

Soalan 2 :
Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?  

Jawapan 2 :
Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.  

Soalan 3 :
Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?  

Jawapan 3 :
Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.  

Soalan 4 :
Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan? 

Jawapan 4 :
Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.  

Soalan 5 :
Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?  

Jawapan 5 :
Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah!!!  

Soalan 6 :
Apakah hak seorang anak luar nikah?  

Jawapan 6 :
Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.  

Soalan 7 :
Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?  

Jawapan 7 :
Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.  

Soalan 8 :
Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?  

Jawapan 8 :
Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.  

Soalan 9 :
Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?  

Jawapan 9 :
 Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.    

 Kesimpulannya: Ibu bapa, saudara mara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan pernikahan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab dan seksaan samada di dunia atau pun di akhirat.

3 Anak Murid Conteng Papan Hitam:

JIJI YU said...

hurm..aku rase aku pernah bincang benda ni ngn timbalan mufti..die kate pompuan hamil anak luar nikah...tak ader tempoh 'iddah..

sweet stalker said...

atien harap sgt atien tak kan terlanjur. huuu

Nurul syahirah (-_-) said...

ha!.... KD kak.....